Een cliëntvertrouwenspersoon:

Voor cliënten is het soms moeilijk om te praten over dingen waar ze niet tevreden over zijn, of wat hen overkomen is. Daarom is er een vertrouwenspersoon die de cliënt hierbij kan helpen. Elke cliënt die klachten heeft over de dienstverlening of over een medewerker van het EBC kan bij de vertrouwenspersoon terecht.

De vertrouwenspersoon werkt niet bij EBC en kent de rechten van cliënten in de zorg goed. De vertrouwenspersoon kan daarom goed helpen bij het opkomen voor de belangen van cliënten. Een gesprek met de vertrouwenspersoon is geheim. Dat betekent dat de vertrouwenspersoon aan niemand vertelt waar de klacht over gaat. Behalve als de cliënt dat zelf goedvindt. Een gesprek met de vertrouwenspersoon kost niets. Het is gratis.
Bij het EBC zijn twee vertrouwenspersonen, een man en een vrouw. De cliënt mag zelf kiezen met wie hij het liefste praat.

Wanneer ga je naar de cliëntvertrouwenspersoon?

Je kunt terecht bij de vertrouwenspersoon voor alle vragen en problemen die te maken hebben met het wonen en werken op de instelling en waar je niet over wilt, kunt of durft te praten met je persoonlijk begeleider of leidinggevende van de instelling. Ook als je het gevoel hebt dat er niet naar je wordt geluisterd of wanneer er niets gedaan wordt met je vraag of klacht, kun je bij hen terecht. Dit kunnen grote of kleine problemen en klachten zijn. Het kan over mensen gaan en over praktische zaken. Als je een klacht hebt, is het wel handig om die eerst te bespreken met je begeleider, zodat je snel een reactie of antwoord op je vraag hebt.

Lukt dat niet of wil je het niet. Neem dan contact op met de vertrouwenspersoon.

Wat doet de cliëntvertrouwenspersoon?

  • Luisteren naar de klacht.
  • Helpen de klacht goed onder woorden te brengen.
  • Antwoord geven op vragen van de cliënt.
  • Advies geven.
  • Samen zoeken naar een oplossing.

Waar kan de cliëntvertrouwenspersoon bij helpen?

  • Het schrijven van een brief naar de mensen over wie de cliënt een klacht heeft.
  • Het schrijven van een brief naar de klachtencommissie.
  • Het voeren van een gesprek met die mensen over wie je een klacht hebt.

Wie zijn de cliëntvertrouwenspersonen?

  • Marry de Zwaan
  • Jan de Zwaan

Je kunt bellen naar 0525-685211 of bellen op het mobiele nummer 06-50402867

Je kunt ook mailen naar jdezwaan@upcmail.nl

Online donatie